Mulți manageri vor să-și schimbe jobul în anul 2024, prin urmare am identificat patru tipologii de executivi care-și caută un nou rol toamna aceasta: managerul care vrea să-și schimbe industria (din retail în servicii, de exemplu), executivul care-și dorește o nouă specializare (din rol tehnic în vânzări, spre exemplu), managerul din multinațională care caută un rol în companii antreprenoriale și executivul din conducerea unei firme locale care vrea să se mute într-o multinațională.
Cei mai mulți manageri (43%) își doresc o schimbare într-un rol nou în multinațională, apoi vorbim despre schimbarea de industrie (26% dintre executivi vor asta). De asemenea, vedem tentația managerilor români de a merge spre un nou rol într-o firmă antreprenorială (17%) și de schimbare a industriei actuale (13%), potrivit unui studiu Pronext.
Managerii care vor să-și schimbe industria în 2023-2024
Ce îi motivează pe managerii care vor o nouă industrie? În primul rând, diversificarea experienței profesionale și dobândirea de cunoștințe într-un domeniu nou. Astfel, managerii devin mai versatili și reușesc să capteze competențe ce pot fi transferabile în alte industrii.
Pentru manageri sunt importante, în egală măsură, identificarea unor oportunități de piață și potențialul de creștere a unei anumite industrii pe termen mediu sau lung. În funcție de contextul economic, unele industrii devin mai atractive și mai promițătoare din punct de vedere financiar și al stabilității pe termen lung.
Din interacțiunile cu executivii care vor un nou domeniu de activitate, interesele personale și pasiunile sunt, de asemenea, o sursă de motivație pentru schimbare. Spre exemplu, un General Manager din domeniul producției poate avea o pasiune pentru tehnologie și își dorește să facă tranziția către industria IT.
Cum trebuie să se pregătească un executiv care-și dorește schimbarea industriei
Managerul trebuie să fie pregătit și deschis pentru un proces de învățare continuă. De ce? Schimbarea industriei aduce de cele mai multe ori cu sine o curbă abruptă de învățare. Capacitatea de învățare rapidă și adaptabilitatea managerului vor face diferența în acest proces. Pregătirea suplimentară și dobândirea de cunoștințe și competențe relevante nu doar că îl vor pregăti pentru noul rol, dar pot crește și încrederea în sine și nivelul de confort în noua industrie.
Pașii care trebuie parcurși pentru a asigura o schimbare de industrie eficientă:
- Investigarea și cercetarea industriei în care managerul dorește transferul. Mă refer aici la înțelegerea industriei prin studierea tendințelor actuale, a concurenței și oportunităților din această industrie.
- Dezvoltarea competențelor și îmbunătățirea cunoștințelor specifice industriei. Un pas important este învățarea de noi tehnologii, programe și sisteme, dublate de identificarea și studierea legislației din noul domeniu de activitate.
- Networking și construirea relațiilor: construirea unor rețele de contact din noul domeniu, industria financiară, spre exemplu, ca să obții conexiunile de care ai nevoie: participarea la evenimente de networking și grupuri de discuții relevante din domeniul bancar, în cazul nostru.
- Contactarea unui mentor sau coach care are experiență în industria țintită și care-i poate oferi sfaturi și ghida în acest proces și pentru adaptarea la noul mediu.
- Identificarea competențelor transferabile din rolul actual care sunt relevante pentru noua industrie. Un exemplu: abilitatea de a gestiona echipe multiculturale.
- Construirea unui plan de carieră, alături de un profesionist în domeniu, care să-l ajute pe manager să seteze și să atingă obiectivele în noua industrie. Acest plan va avea obiective specifice, cu acțiuni și termene limită.
Din perspectivă personală și profesională, dorințele unui manager de a schimba specializarea sunt numeroase. Să luăm exemplul unui R&D manager care vrea să treacă în vânzări. În primul rând, putem identifica dorința și plăcerea de a interacționa cu oamenii: un R&D manager petrece adesea timp în laboratoare și lucrează cu echipe tehnice, fără a avea neapărat interacțiune cu membrii din afara echipei sau posibilitatea de a cunoaște oameni noi, iar un rol din sfera vânzărilor sau comercială oferă șansa să interacționezi constant cu oameni noi. Dorința de a se dezvolta și în alte domenii rămâne baza de plecare pentru executivi: un manager din R&D vrea să-și dezvolte abilitățile în domenii diferite, cum ar fi marketingul, gestionarea relațiilor cu clienții, gestionarea contractelor și a încasărilor.